var pass1="3402

سمفونی مردانه

تجربیات یک نیمه جان

سمفونی مردانه

تجربیات یک نیمه جان

آخرین مطالب

آخرین نظرات


!Mother

                مادر

هفته گذشته وقت مناسبی رو گذاشتم برای اینکه یه فیلم قابل تامل ببینم. انتخابم فیلم mother!ساخته دارن آرنوفسکی بود. فیلمی که فکر میکردم بواسطه کارگردان سرشناس و خیل بازیگران اسمی اش، انتخاب مناسبی باشه. ولی نبود!!! یادم میاد که چند وقت پیش با سروصدای زیاد اکران شد و بعد تحویل گرفته نشد. حالا کاملا دلیلش رو میدونم.mother!  فیلمی نیست که مخاطب و بیننده عادی از اون لذتی ببره و حتی در جشنواره ونیز هو شد. منتقدها هم به صورت صفرو یک باهاش برخورد کردن و یا حسابی پسندیدن و یا اساسی ترکوندنش! واقعیت اینه که فیلم در برزخ چندگانه ای گرفتار شده و نتونسته هویت واقعی خودش رو نشون بده. شاید بامزه باشه که حتی رده بندی ژانر هم، درمورد این فیلم نامفهوم غیر قطعیه. وقتی درحال دیدن اون هستید هیچگاه نمیدونید دارید یه فیلم ترسناک میبینید یا فلسفی و یا اساسا یه فیلم سوررئال! همه اینها هست و هیچکدام نیست اما بدترین ضعف فیلم که داد تماشاچی عادی رو در میاره اینه که اصلا داستانی وجود نداره، یا بهتر بگم داستان کم رمق و بیحالی داره. وقتی قراره فیلمی سوررئال ساخته بشه در درجه اول باید یک داستان جاری و منظم و حتی عادی داشته باشید تا با پیچش هایی که به اون میدین و نمادها و نشانه ها بتونید مرز واقعیت رو بشکنید. خب آقای آرنوفسکی سوررئال ساز این اصل مهم رو فراموش کرد و mother! رو تبدیل به بدترین ساخته تاریخ هنری اش کرد. البته از دید تماشاچی عادی. در عوض بیشتر منتقدها این فیلم رو به خوبی و شایستگی تحویل گرفتن. واقعیت موضوع اینه که خیلی هم فیلم بدی نیست و چالش های ذهنی و درگیری های دلپذیر و گزنده ای براتون ایجاد میکنه. بخصوص از بازی چشمگیر جنیفرلارنس که تقریبا در تمام سکانس های فیلم وجود داره لذت میبرید. خاویر باردم لعنتی هم که همیشه خوبه. بقیه هم میان و کارشون انجام میدن و میرن. حتی میشل فایفر فراموش شده.

داستان اینجوریه که ورود مهمانی نامتعارف به خانه ویلایی زوجی آرام، سلسله وقایعی رو آغاز میکنه که درنهایت منجر به ازهم پاشیدن کل خونه و حیات و زندگی صاحبین خونه میشه. کل داستان همینه و اصلا هیچ موضوع جانبی و فرعی دیگه ای درکار نیست و تنها اتفاقی در این ۷۰ درصد زمان دوساعته فیلم میوفته نحوه ویرانی خونه است. خب این ظاهر ماجراست که بیننده بینوای سینمارو شاهد اونه. اما در لایه زیرین قراره خونه سنبل زمین و زن نمادی از مادر زمین -که اصلا همین هم خودش جای بحث داره- باشه و اتفاقاتی که به طور کاملا انتزاعی برای این خونه و زندگی زوج داستان میوفته همون بلایی باشه که ما سر کره خاکی زبون بسته امون میاریم! اما متاسفانه این داستان رمق لازم برای تبدیل شدن به یه فیلم فلسفی رو نداره و بدتر اینکه هیچ چیز دیگه ای هم نمیتونه باشه. در مقاطعی به فیلم های ترسناک طعنه میزنه و در لحظاتی ژست فیلم های آخرالزمانی رو به خود میگیرد و به علاوه از اصول سوررئال -آنگونه که ما در فیلمهای مثلا دیوید لینچ شاهد آن هستیم- هم فاصله دارد. 

مخلص کلام اگر دنبال دیدن فیلمی هستید که شما را به چالش بکشد و سرتان را درد بیاورد و شما را از گرفتاری هایتان جدا کند، mother! پیشنهاد خوبی است. کلا میتوانید پز این را بدهید که فیلم سخت دیده اید. اما اگر صرفا به جهت سرگرمی میخواهید فیلم ببینید و از دورهمی اتان لذت ببرید به طور جدی از این فیلم دوری کنید چون اگر پیشنهاد شما باشد حتما چوبش را میخورید!

نکات ویژه: 

- حنیفر لارنس و میشل فایفر تنها بازیگران زن فیلم به وضوح اعلام کرده بودند که فیلمنامه و کل داستان برایشان گنگ و نامفهوم است. اما هر دو بازی درخشانی دارند. 


گزیده نظرات منتقدین

رابی کالین | The Telegraph امتیاز 100 از 100

یک لطیفه تلخ و گزنده، یک هشدار واضح و غرشی از پرتگاه؛ «مادر!/Mother!» به دفعات باعث شگفت زدگی شما خواهد شد.

جان بلی ساید | Cinevue امتیاز 100 از 100

بله، این فیلم متظاهرانه است، اما تظاهر در عین حال و فی نفسه حاوی مقدار زیادی جاه طلبی نیز هست و این همان سینمایی است که تمایل به حرکت در جهت خلاف آب دارد.

پیتر بردشا | The Guardian امتیاز 100 از 100

به عنوان یک فیلم ترسناک احمقانه و خنده دار است، به عنوان یک فیلم کمدی هیجان انگیز و خنده دار است و به عنوان ماشینی که قرار است برق از سر شما بپراند، «مادر!/Mother!» به طرز دیوانه واری خوب است و اثری یکتا محسوب می شود.

تاد مک کارتی | Hollywood Reporter امتیاز 80 از 100

«مادر!/Mother!»، فیلمی است که همانند تمام دیگر عناوین این سبک، شما را داخل داستان دراماتیک خود حل می کند اما در عین حال به دلیل برخی مشکلات حول فیلمنامه و تمهیداتی در نظر گرفته نشده، شما را از خود می راند.

اون گلیبرمن | The Variety امتیاز 60 از 100

ترس و خوفناکی ای که «مادر!/Mother!» سعی در خلق آن دارد متاسفانه هیچ گونه اثری ندارد؛ این فیلم شبیه یک فرتوت شدن انحصاری و مهر و موم شده است که تبدیل به یک تجربه غیر واقعی و مصنوعی می شود. اما به هر صورت به تماشای «مادر!/Mother!» بروید و از سِیر و روند اتفاقات عجیبی که در آن می افتد لذت ببرید. اما ناامید می شوید، خیلی هم ناامید می شوید اگر به امید دیدن فیلمی به سینما بروید که به اندازه ای که ظاهری است، شگفت انگیز نیست.

استفنی زاکارک | Time امتیاز 60 از 100

«مادر!/Mother!» جاه طلبانه است. با دیدن آن سرگرم خواهید شد چرا که نمی توانید حدس بزنید که روند داستان در ادامه چگونه خواهد بود، اگرچه هنگامی که در نهایت موفق به دریافتن داستان بشوید احتمالا کمی حس نامیدی به شما دست خواهد داد.

دیوید ادلستاین | New York Magazine Vulture امتیاز 60 از 100

علی رغم تمام شور و حرارتی که به نظر می رسد فیلم داشته باشد، «مادر!/Mother!» بسیار ساکن و بی تحرک است.